24 Tempat Paling Menyeramkan Dalam Dunia

Terdapat beberapa tempat menyeramkan di dunia di mana seolah-olah bahaya dan misteri mengintai di belakang setiap sudut. Kami ingin memperkenalkan beberapa daripada mereka di sini. Tetapi kami ingin memberi amaran kepada anda: ini bukan untuk mereka yang lemah jantung. Tetapi jika anda cukup berani, teruskan membaca!

Tanah Perkuburan Yahudi Lama, Prague, Republik Czech

Pengebumian berlaku di tanah perkuburan ini sepanjang hampir empat abad, dari tahun 1439 hingga 1787. Dalam kawasan yang agak kecil ini, kira-kira 100,000 orang telah dikebumikan dan terdapat sejumlah 12,000 batu nisan.
Pekerja menimbus beberapa kubur yang lebih tua dengan tanah, dan kemudian mengebumikan lebih si mati di atas mereka. Dalam beberapa kawasan terdapat tempat-tempat di mana sehingga 12 lapisan kubur terletak di atas satu sama lain.
Apabila masa berlalu tanah menghakis dan mendedahkan batu nisan lama sekali lagi untuk yang masih hidup melihat. Batu-batu lama saling tindan menindan antara satu sama lain. Hasilnya ialah tanah perkuburan yang kelihatan bukan sahaja sangat luar biasa, tetapi juga benar-benar menakutkan.

The Island of Dolls, Mexico

Ada pulau yang sangat pelik dan terpencil di Mexico, yang sebahagian besarnya dipenuhi oleh koleksi anak patung kanak-kanak yang menakutkan ini.
Pada tahun 1950, Julio Santana Barrera, dikatakan telah mula mengumpul anak patung terbiar dari tong sampah dan memaparkan mereka di sebuah pulau di selatan Mexico City, dalam usaha untuk membawa keamanan kepada jiwa seorang gadis kecil yang mati lemas di kawasan berdekatan.
Barrera sendiri lemas di pulau itu pada 17 September 2001. Sejumlah 1000 anak patung masih terkumpul di situ hingga hari ini.

Pulau Hashima, Jepun

Pulau Hashima adalah bekas penempatan pelombong arang batu, yang ditubuhkan pada tahun 1887.
Ia telah dianggap sebagai salah satu tempat yang paling padat dengan penduduk di dunia – pada tahun 1959, sejumlah 5,259 orang tinggal di sana, tetapi pantai hanya sekitar 1 kilometer panjang.
Akhirnya, ia menjadi tidak menguntungkan untuk mengeluarkan arang batu, dan lombong itu ditutup pada tahun 1974. Penempatan itu menyertai barisan bandar-bandar hantu di seluruh dunia.

Chapel of Bones, Portugal

Gereja ini dibina pada abad ke-16 oleh seorang rahib Franciscan. Ia tidak begitu besar – hanya 18.6 meter panjang dan 11 meter lebar. Tetapi ia mengandungi 5000 tulang paderi-paderi. Di bumbungnya tertulis frasa ‘Melior est die mortis die nativitatis’ ( ‘Lebih baik hari kematian daripada hari lahir’).

Suicide Forest, Japan

‘The Suicide Forest’ adalah nama tidak rasmi Aokigahara Forest, yang terletak di pulau Honshu, Jepun. Ia terkenal dengan statusnya sebagai tempat pilihan di mana orang pergi untuk membunuh diri.
Hutan ini selalu dikaitkan dengan mitologi Jepun, yang digambarkan sebagai tempat kediaman roh-roh jahat dan hantu. Kini ia menjadi tempat membunuh diri paling popular yang kedua di dunia (yang pertama adalah Jambatan Golden Gate di San Francisco).
Di pintu masuk terletak notis: “Hidup anda adalah hadiah yang tidak ternilai dari ibu bapa anda. Fikirkan tentang keluarga anda. Jangan menderita bersendirian – hubungi kami di 22-0110.”

Hospital Sakit Jiwa Terbiar, Parma, Itali

Bangunan-bangunan yang pernah menempatkan hospital sakit jiwa kini telah bertukar menjadi tempat karya seni oleh artis Brazil Herbert Baglione. Dia pastinya menawan roh di tempat itu dengan hasil karya seninya yang memaparkan bayangan-bayangan pesakit yang terseksa di situ di dinding dan lantai bangunan.

Gereja St. George, Republik Czech

Gereja di kampung Republik of Lukova ini ditinggalkan pada tahun 1968, selepas sebahagian daripada bumbungnya runtuh dalam satu majlis pengebumian. Artis Jakub Hadrava baru-baru ini meletakkan koleksi patung menakutkan di dalam gereja, memberi tempat itu suasana yang jahat.

Catacombs of Paris, France

Satu rangkaian terowong bawah tanah yang berliku dan gua terdapat di bawah Paris. Panjang keseluruhannya, menurut pelbagai sumber, adalah di antara 187-300 kilometer. Sejak akhir abad ke-18, kira-kira 6 juta orang telah dikebumikan di sana.

Centralia, Pennsylvania, Amerika Syarikat

Berikutan api bawah tanah yang meletus 50 tahun yang lalu dan terus menyala sehingga hari ini, bilangan penduduk Centralia menurun daripada 1,000 orang pada 1981 kepada hanya 7 orang pada tahun 2012. Penduduk di pekan ini kini yang paling kecil di seluruh Pennsylvania. Centralia adalah prototaip untuk permainan komputer survival seram, ‘Silent Hill’, dan juga filem dengan nama yang sama.

Pasar Akodessewa, Togo

Pasar untuk objek yang kononnya ajaib dan herba terletak di tengah-tengah Loma, ibu kota Togo, Afrika Barat. Penduduk Togo, Ghana dan Nigeria mengamalkan Voodoo, mempercayai dalam sifat-sifat ajaib anak patung.
Pelbagai objek yang ditemui di Akodessewa adalah sangat eksotik. Tidak mustahil untuk memperoleh tengkorak lembu besar, kepala monyet, kerbau dan harimau bintang yang kering, dan pelbagai barangan ajaib yang lain.

Pulau Wabak, Itali

Poveglia adalah salah satu daripada pulau-pulau yang paling terkenal di Lagoon Venetian, utara Itali. Ia dikatakan telah digunakan sebagai tempat buangan untuk mangsa wabak sejak zaman Roman, dengan seramai 160,000 orang dikebumikan di sana. Roh yang telah mati kononnya kembali ke tempat itu sebagai hantu; mereka kini menduduki setiap sudut pulau itu.
Sejarah gelap tempat itu sudah dibebankan oleh cerita eksperimen dahsyat yang telah nampaknya dijalankan ke atas pesakit di klinik psikiatri yang dibina di sana. Hasilnya, beberapa penyiasat paranormal menganggap pulau itu menjadi salah satu lokasi yang paling menakutkan di planet ini.

Hill of Crosses, Lithuania

Hill of Crosses seperti mana namanya adalah sebuah bukit di mana terdapat sejumlah besar salib penduduk Lithuana (sejumlah kira-kira 50,000). Walaupun begitu, ia bukanlah tanah perkuburan. Menurut kepercayaan popular, mereka yang meletakkan salib di atas bukit akan mengalami nasib yang baik. Tiada siapa yang boleh mengatakan dengan pasti bila salib pertama telah diletakkan, atau apa sebabnya.  Tidak mengejutkan, hingga ke hari ini bukit ini diselubungi misteri.

Tempat Pengebumian Mumia Kabayan, Filipina

Mumia api terkenal Kabayan, dari tarikh 1200-1500, telah disemadikan di sini. Menurut penduduk tempatan, roh mereka juga masih menduduki tempat itu.
Mereka telah dipelihara dengan menggunakan kaedah kompleks mumia, dan kini dijaga dengan rapi berikutan percubaan berulang untuk mencuri mereka. Mengapa ada orang yang ingin mencuri mumia, anda bertanya?
Menurut seorang lelaki yang telah cuba untuk mencuri, dia ‘mempunyai hak’ untuk berbuat demikian kerana salah seorang daripada mereka adalah moyangnya dahulu.

Overtoun Bridge, Scotland

Jambatan gerbang lama tidak jauh dari kampung Scotland kecil Milton. Semasa pertengahan abad ke-20, perkara pelik mula berlaku di sana.
Berpuluh-puluh anjing mula melompat dari atas jambatan setinggi 15 meter, dan mati di atas batu di bawah. Mereka yang terselamat cuba untuk melompat lagi apabila mereka dibawa naik ke jambatan.
Atas sebab-sebab yang tidak begitu jelas, jambatan ini telah menjadi tempat yang benar-benar berbahaya bagi haiwan ini.

Actun Tunichil Cave Muknal, Belize

Actun Tunichil Muknal sebuah gua yang terletak tidak jauh dari San Ignacio, Belize. Sebahagian daripada Rizab Alam Semula Jadi Gunung Tapir, ia adalah tapak arkeologi penting yang membuktikan tamadun Maya.
Dalam satu bahagian dari gua itu (yang dipanggil ‘kuil’), kaum Maya melakukan ritual pengorbanan manusia kerana mereka percaya di sinilah pintu masuk ke neraka.

Istana Leap, Ireland

Istana Leap, di County Offaly, Ireland, dipercayai menjadi salah satu istana yang paling disumpah di dunia. Tarikan utamanya adalah agak menyeramkan: penjara bawah tanah yang besar, lantai disemat dengan kayu tajam.
Ia hanya diketahui semasa kerja pemulihan istana. Pekerja memerlukan empat trak untuk mengambil semua tulang-tulang yang ditemui di sana. Penduduk tempatan mendakwa istana ini adalah rumah kepada sebilangan besar roh-roh orang-orang yang terikat dalam penjara.

Chauchilla Cemetery, Peru

Chauchilla Cemetery terletak kira-kira 30 kilometer ke selatan bandar Nazca, di pantai selatan Peru. Perkuburan ini telah ditemui pada tahun 1920-an. Para penyelidik mendapati badan berusia 700 tahun di sana; pengebumian terakhir mengambil berlaku di sana pada abad ke-9.
Chauchilla mempunyai satu ciri yang tersendiri berbanding dengan tempat-tempat perkuburan lain: orang disemadikan di dalam cara yang istimewa. Semua mayat ditemui dalam kedudukan mencangkung, dan semua daripada mereka kelihatan ‘tersenyum’ lebar di wajah mereka. Mereka semua telah terjaga dengan baik terima kasih kepada iklim gersang Peru.

Sanctuary of Tophet, Tunisia

Aspek yang paling menyedihkan dalam agama Carthage purba sudah pasti amalan mengorbankan anak-anak, khususnya bayi kecil. Ia dilarang menangis dalam majlis pengorbanan tersebut, kerana ia dipercayai bahawa setitis air mata atau sedikit kesedihan akan mengurangkan nilai persembahan.
Pada tahun 1921, ahli arkeologi menemui tapak yang mengandungi beberapa baris tempayan-tempayan, di mana terdapat mayat rentung yang terdiri dari haiwan dan kanak-kanak kecil.

Pulau Ular, Brazil

Ilha da Queimada Grande mungkin pulau yang paling berbahaya di dunia. Ia diliputi sepenuhnya oleh hutan, mempunyai batu dan tebing pantai setinggi 200 meter dan dihuni oleh ular. Terdapat sehingga enam ekor ular per meter persegi. Bisa ular ini adalah serta-merta. Penduduk tempatan masih ingat cerita ngeri mengenai tempat ini, manakala pihak berkuasa Brazil kini telah mengharamkan sesiapa daripada melawat.

Buzludzha, Bulgaria

Monumen ini yang terbesar di Bulgaria terletak di puncak gunung Buzludzha yang setinggi 1,441-meter. Ia dibina pada tahun 1980-an sebagai penghormatan kepada Parti Komunis Bulgaria.
Pembinaan mengambil masa hampir tujuh tahun untuk disiapkan, dan memerlukan input lebih daripada 6,000 pekerja dan jurutera.
Bahagian dalamnya dihiasi dengan kemasan marmar sebahagiannya, manakala tangga dihiasi dengan kaca gereja merah. Kini, bangunan peringatan ini telah digeledah hanya rangka dan kelengkapan asas kekal. Kesan yang terhasil adalah sama seperti kapal angkasa makhluk asing dimusnahkan.

City of the Dead, Rusia

Dargavs, di Utara Ossetia, kelihatan seperti sebuah perkampungan kecil yang damai dengan rumah-rumah batu yang kecil, tetapi ia sebenarnya sebuah perkuburan purba. Mayat orang bersama-sama dengan pakaian mereka dan barang peribadi telah disemadikan dalam pelbagai makam disitu.

Hospital Tentera Terbiar Beelitz-Heilstatten, Jerman

Semasa Perang Dunia Pertama dan Kedua, hospital ini telah digunakan oleh tentera Jerman. Adolf Hitler dirawat di sini pada tahun 1916. Selepas Perang Dunia II, hospital ini berada dalam kawasan komunis, dan menjadi hospital Soviet terbesar di luar USSR. Seluruh kompleks terdiri daripada 60 bangunan yang berasingan, ada yang telah diubahsuai. Hampir semua yang lain, bahagian-bahagian yang ditinggalkan kini ditutup rapi.

Terowong Keretapi Bawah Tanah Terbengkalai Cincinnati, Amerika Syarikat

Terowong kereta api bawah tanah terbiar di Cincinnati telah dimulakan pada tahun 1884. Selepas Perang Dunia Pertama, perubahan demografi bermakna sistem itu tidak lagi diperlukan.
Pembinaan menjadi perlahan pada tahun 1925, apabila hanya separuh laluan kereta api 16 kilometer itu siap. Sekarang, lawatan terowong bawah tanah terbiar ini dianjurkan dua kali setahun. Walaubagaimanapun ramai yang mengembara terowong ini sendiri.

Hanging Coffins of Sagada, Philippines

Di Pulau Luzon,Filipina, terletak kampung kecil Sagada. Ia boleh dikatakan salah satu tempat yang paling menakutkan di negara ini, di mana seseorang boleh melihat bukti ada pengebumian purba yang sangat pelik; keranda tergantung tinggi di tebing-tebing bukit. Kepercayaan karut ini berterusan di kalangan penduduk pribumi di mana lebih tinggi keranda digantung lebih dekat jiwanya akan ke syurga.


Thanks for reading 24 Tempat Paling Menyeramkan Dalam Dunia

Postingan terkait: